En annerledes CEO trening
En offiser er en person som har befalet, dvs. myndigheten til å bestemme regler og å gi ordre. Denne myndigheten blir ofte tatt i bruk når toppledelsen forøvrig har vist udyktighet. Det forutsettes i slike situasjoner at Chief Executive Officer er dyktigere enn den øvrige ledelsen og at han eller hun ikke går av veien for å innta en
åpenbar lederrolle.
!
|
Denne CEO treningen er utviklet for at CEO skal kunne ta denne åpenbare lederrollen også når andre ledere er dyktige. Det gir vesentlig større effektivitet og sikkerhet i all handling som er bidrag til forandring og forbedring.
|
Ingenting kan påvirke bunnlinjen og organisasjonens langsiktige konkurransekraft så kraftig i positiv retning som innholdet du finner på denne siden. Avkastningen på investeringen i en grundig lesning kan bli eventyrlig...
|
Da du bestemte deg for å klikke på linken til denne siden, beveget du
deg til et veiskille i livet ditt - og ved dette veiskillet står det et
stort skilt. Av erfaring sier vi at det ikke kommer til å angre på at
du tar deg tid til å lese det som står på skiltet grundig. Ikke bare
lese det, men også å forvisse deg om at du har forstått hva som er ment
med det som er skrevet. Linkene utdyper innholdet i teksten.
Uavhengig av hvor dyktig du allerede er,
kommer du til å oppdage at det finnes ting som er viktige for deg, og som
du enda ikke har sett.
|
Hvorfor CEO-trening?
Du har kanskje den beste fagkompetansen du kan få på de beste høyskoler
og universiteter i verden. Du møter kanskje sjeldent mennesker som har
kunnet fortelle deg noe om ledelse, som du ikke allerede har vært klar
over. Selv om du allerede er meget dyktig, kan du godt tenke deg å oppnå vesentlig bedre resultater, men hva
er det som forteller deg at du bør lære mer først - kanskje
mye mer?
Enkel tanketest
Det du oppnår idag er et resultat av det du GJØR og ikke det du vet. De
fleste vet mer og bedre enn det de gjør. De fleste vet at de i mange
situasjoner kunne handlet klokere, eller at de kunne forberedt
handlingen bedre - ofte mye bedre. De fleste vet at de bare har dårlige
unskyldninger for å ikke gjennomføre det de bestemmer seg for.
Klassikeren er nyttårsløftene vi ikke holder (se mer om dette fenomenet
i video
Kompetanseformelen).
Hvis du vil oppnå et tydelig kursskifte i din evne til å oppnå
resultater, utvikler du først evne og vilje til å bruke kunnskapen din
helt ut og til å holde det du lover deg selv. Dette krever trening. I
dette tilfellet en CEO-trening av uvanlig høy kvalitet og slik den er beskrevet nederst på siden du kommer til når du
klikker her....
|
La oss anta at du gjennomfører en trening som setter deg istand til å handle slik det er beskrevet ovenfor. Du kvitter deg med ubevisste barrierer og bruker alt det du vet fullt ut. Du sender nå bedre signaler ut i organisasjonen. De er så mye bedre at resultatene begynner å bevege seg oppover i det gule feltet. Hvor mye oppover, tror du? Verdens beste CEO's skaper resultater som er mer enn fem ganger bedre enn nærmeste konkurrent - har du fortsatt noe å gå på?
Hvis du antar at du har det, er neste skritt å undersøke om det finnes kunnskap av utslagsgivende betydning, og som du enda ikke har oppdaget eller tilegnet deg.
Enkel tanketest
Mennesker har mange millioner ganger mer ubevisst, taus eller passiv kunnskap enn de har bevisst og anvendt kunnskap. De har mange tusen ganger mer erfaring enn den de bruker til daglig. Hvordan formulerer du mål som automatisk aktiverer disse ressursene? Tenk litt over dette før du leser videre....
|
Visste du at det i utgangspunktet er umulig å formulere mål som har
denne virkningen på mer enn ca. fem prosent av befolkningen? Se video
Blå linje eller utvikling av eget ambisjonsnivå, som forteller at dette er et faktum og ikke bare en påstand.
Vet du hva som må skje med de øvrige nittifem prosentene og hvem som kan sørge for at det skjer? Se video
Mål og virkningen mål har på hjernen og få noen av svarene på spørsmålet.
Hvis du besvarte disse to spørsmålene med nei eller på en måte som du,
etter å ha sett videoene, vil beskrive som utilfredsstillende, finnes
det kunnskap av utslagsgivende betydning som du enda ikke har tilegnet
deg.
Det kan være at du til nå har brukt en time på dette innholdet. På
denne timen har du antagelig oppdaget at du faktisk står ved et
veiskille.
Men skal du velge denne veien?
For at du lett skal kunne besvare dette spørsmålet, viser vi deg hvordan veien kommer til å se ut i grove trekk og vi tilføyer de viktigste begrunnelsene.
|
Informativ analogi
Veien du velger for deg og organisasjonen din, er en vei relativt få har gått. Den er lang og krevende og du kommer til å bevege deg og organisasjonen fremover vesentlig raskere enn det som er vanlig langs denne veien. Hvis du fullfører, oppnår organisasjonen resultater som stiller i en klasse for seg.
Du trenger trening FØR du starter. For at de skal lytte oppmerksomt, må de ha tillit til at du behersker deg selv, terrenget, sykkelen og at du har vært der før. Oppfyller du disse kravene, kan du forberede medarbeidere på det som kommer og de erfarer at dine forutsigelser faktisk stemmer. Med dette oppnår du besluttsom handling i organisasjonen og du unngår uforutsette forsinkelser. Du oppnår voksende tillit og at organisasjonen lærer lystbetont og raskt.
|
Hvordan overfører du dette bildet til lederoppgaven?
Bildet nedenfor er klippet fra vår video
Topplederansvar ved kursskifte For å holde oss til analogien over, er syklisten i bildet deg. I videoen representerer den gule trekanten toppledelsen (eller andre med evnen til å gå foran). Mellomledelsen og øvrige medarbeidere representeres av de to neste figurene. Hvis du ser denne videoen
nå etablerer du et godt grunn lag for å se det riktige i fremdriftsplanen under bildet.
Trinn 1 - Felles utgangspunkt
Hvilke kvaliteter dominerer i organisasjonen og hva er din posisjon?
Som videoen over viser, skal CEO bevege seg først og videoen forteller også hva det innebærer i praksis. Det er da viktig at noen også følger etter. Helst alle og med stor besluttsomhet og iver.
Dette skjer i sterkest grad når du er den mest tillitsvekkende personen alle medarbeidere kan forestille seg. Et kvalitetsmål for deg personlig som vi kan bruke til å måle din autoritet er følgende:
Du følger opp alle dine høye ambisjoner, samtidig som ingen i ledergruppen har grunner til å utøve berettiget kritikk av ditt lederskap. Denne kvaliteten beskrives i Good to Great som "en sjelden blanding av profesjonell vilje og ydmykhet." Det er det klareste kjennetegnet på Tipping Point ledere.
Dette er en kvalitet som sjeldent oppnås, men det er et mål som det er virkningsfullt å strekke seg etter. Hva må skje for at denne kvaliteten skal oppnås? Svaret på dette spørsmålet finnes under skritt en og du
begynner å omsette svaret i praksis. Etter å ha gjennomført et fokusintervju i bedriften setter vi opp et treningsprogram til deg. I løpet av denne prosessen blir du fortrolig med coachingteamet ditt og omvendt. Det er en fase for utvikling av gjensidig tillit og for en felle forståelse av hvor du og organisasjonen står.
|
Det dreier seg om din autoritet
Du stiller store krav til forandring organisasjonen og alle krav om forandring bli møtt med motstand. Hva tror du medarbeidere begynner å lete etter hos deg i det øyeblikk du fremsetter uønskede krav?
De kommmer til å lete etter svakheter hos deg eller i det du gjør og krever. Feilene de måtte oppdage, vil de til å bruke som middel til å redusere betydningen av det du sier. Tenk nøye over om dine lederkolleger har ting de kan kritisere deg for.
|
Resultat trinn 1.
Du føler deg overbevist om at den prosessen du har innledet er riktig for deg. Du har løftet dine forventninger til hva du kan oppnå med organisasjonen ytterligere.