Kort innføring i Tipping Point coaching
Denne type coaching er basert på hvordan mennesker lærer og
hva de ikke kan lære. Det virker elementært, men de fleste
coachingprosesser er ikke basert på disse to helt grunnleggende faktorene.
Bildet nedenfor er i hovedsak et resultat av lære- og
hjerneforskningen til psykologen og forskeren Hermann Ebbinghaus.
Konklusjonen
denne grafikken tillater: Mennesker lærer primært gjennom gjentagelser
av ønsket informasjon. Unntak fra dette er opplevelser som er
forbundet med sterke følelser.
Følgende faktorer gjør vår coachingprosess usedvanlig virkningsfull og lønnsom.
Faktor 1 - Unngår fortrengning
Grafen viser hvor raskt vi husker og glemmer det vi får høre. Den
viser også at det vi får høre som er ubehagelig glemmes raskere og i
større grad enn det som er behagelig. Underbevisstheten påskynder
glemmeprosessen ved ubehagelig informasjon, fordi den er uønsket. Den oppleves som fremmed og kroppen vår fortrenger
alt som oppleves som fremmed. Det gjør den både på det fysiske plan
(problem ved organtransplantasjoner) og på det psykiske plan. Vi kaller
prosessen på det psykiske plan å fortrenge informasjon.
Tipping Point coaching er basert på repetisjon gjennom å lage et opptak av informasjonen. Dette kan
legges inn på f.eks. en iPod Touch, mp3 spiller eller CD og deretter lyttes til så ofte at
viljen til å fortrenge informasjonen blir overvunnet. Den største
utfordringen i denne sammenhengen, er at mange velger å ikke ha tid til
å lytte til lydopptaket. Denne utfordringen kan håndteres på følgende
måte:
Ca. 50 % av lydopptaket består av anerkjennelser som den coachede
ønsker å høre. Resten av innholdet er de ubehagelige tingene som
vedkommende bør høre. Innholdet flettes sammen på en måte som gjør det
umulig å velge bort det ubehagelige. Et eksempel på slik formulering er:
"Du er så dyktig at du kan oppnå mye mer enn dette."
Den blå delen av setningen er ønsket, men den gir bare mening når
den er flettet sammen med den uønskede røde delen. Slik bør alle
setninger eller avsnitt i et coachingprogram bygges opp. Dette er etter
vår oppfatning en kritisk suksessfaktor.
Jo høyere mennesker befinner seg i Maslowhierarkiet, desto lettere har
de for å ta inn over seg den ubehagelige informasjonen.
Viktig i denne sammenhengen er at glemt informasjon ikke innebærer at
den er forsvunnet fra underbevissheten. Informasjonen er fortsatt inne
i hodet, men den er utenfor bevissthetens rekkevidde. Det innebærer at
den påvirker oss til en viss grad gjennom det vi kaller intuisjon.
Informasjonen fører til at vi intuitivt tar andre beslutninger, men vi
er ikke i stand til å bruke informasjonen bevisst eller til å formidle
den til andre.
Faktor 2 - Repetisjon og progressive samtaler
Lydopptakene vi lager i løpet av samtalen med klienten inneholder
nyttig læring som det blir forstått mer og mer av for hver gang det
lyttes til lydopptaket. Dette oppnås ved at deler av lydopptaket ikke
blir forstått eller blir viktig før andre deler er forstått. Vi kaller
det progressive lydopptak. Det fører til at klienten hver gang han
eller hun lytter til opptaket, får en følelse av å høre noe nytt. Det
gjør det interessant for klienten å bruke lydopptaket over lengre tid.
En samtale som varer ca. 1 time (av og til 2 timer), gir et lydopptak
på 10-20 minutter. Dette lydopptaket brukes daglig i 3-4 uker før
neste lydopptak lages. Skulle samme effekt vært oppnådd uten lydopptak,
måtte coach møte klient daglig. Med dette får en samtale med
progressivt lydopptak samme pengemessige og praktiske verdi som minst
15 samtaler uten lydopptak.
Faktor 3 - Målfokusert
Den tredje faktoren er at alt essensielt innhold i coachingsamtaler har med klientens mål å gjøre.
- Det skapes større nærhet til målet.
- Selvtilliten i forhold til målet økes.
- Målet gjøres tydeligere.
- Win-win perspektivet i målet bygges ut kontinuerlig, dvs. det sikres støtte fra klientens omgivelser.
- Målet vokser i omfang eller tidspunktet for måloppnåelse rykkes nærmere.
Summen av disse faktorerene sikrer en unik effektivitet i utviklingen av Tipping Point kompetanse.