Coaching og læring
Virkelig effektiv coaching hjelper den som coaches til å oppdage og å ta i bruk det unike i seg selv. Vår video Jeg er unik - du er unik hjelper til med å oppdage det unike i mennesker. Det unike er som regel også det som driver mennesker. For
å øke bruken av det unike og den personlige driveren, må det foreligge
et mål som som er tydelig og krevende nok til at underbevisstheten
begynner å innhente mer informasjon og å omorganisere informasjon,
programmer og overbevisninger som allerede ligger i underbevisstheten.
Målet må i tillegg ha en kvalitet som innebærer at realiseringen av
målet bringer fordeler som veier tyngre enn ulempene ved å la være.
Underbevisstheten begynner ikke å lære før det foreligger et slikt mål.
Det som får mennesker til å gå gjennom denne prosessen er en personlig
driver. Denne formen for målarbeid er det viktigste elementet i
teambygging og endringsledelse. Det reduserer turnover til bare
naturlig turnover. Det reduserer også sykefravær, fordi det fører til
vesentlig større arbeidsglede.
Gjennomføringen av denne type coaching er tidkrevende og det er få
coacher som er dyktige nok til å gjennomføre den. Derfor er det viktig
at spørsmålet om personlig driver og unike kvaliteter eller egenskaper
stilles ved rekruttering av nye medarbeidere. Det er uten tvil lønnsomt
å rekruttere medarbeidere som allerede er klar over hvem de er og
hvorhen de vil.
For at coaching skal være effektiv, må den i tillegg være basert på mest mulig fakta, være målrettet og bli husket.
Feedback
De nødvendige fakta oppstår gjennom omgivelsene til den som coaches.
De gir det vi ofte kaller feedback. For at feedback skal fungere
tilfredsstillende, må den komme fra personer som oppfyller følgende
kriterier:
- De må ha trygge nok i deres rolle til at de kan være helt oppriktige
- De må kunne skille mellom sladder og fakta.
- De må kunne oppfatte helheten i bildet de innhenter informasjon om.
- De må ha alle parters uforbeholdne tillit.
- De bør kjenne til målet for coachingprosessen.
Coachingen bør også være målrettet. Den antagelig beste måten å
oppnå dette på, er ved å TURMATisere de personlige kvalitative
tilstander som skal oppnås gjennom coachingen. Etter at det er gjort må
coachen sørge for at informasjonen blir husket av den som coaches.
Hvordan dette oppnås blir tydelig når vi ser på et resultat av lære- og
hjerneforskningen til psykologen og forskeren Hermann Ebbinghaus. Denne er noe supplert og gjengitt i grafen nedenfor
Læreforskningen til Ebbinghaus
Grafen viser hvor raskt vi husker og glemmer det vi får høre. Den
viser også at det vi får høre som er ubehagelig glemmer raskere og i
større grad enn det som er behagelig. Årsaken til at hjernen påskynder
glemmeprosessen ved ubehagelig informasjon, er at denne er ubehagelig
og dermed uønsket. Den oppleves som fremmed og kroppen vår fortrenger
alt som oppleves som fremmed. Det gjør den både på den fysiske plan
(problem ved organtransplantasjoner) og på det psykiske plan. Vi kaller
prosessen på det psykiske plan å fortrenge informasjon.
For å oppnå at den ubehagelige informasjonen kan høres ofte, er det
mest hensiktsmessige å lage et opptak av informasjonen. Dette kan
legges inn på f.eks. en mp3-player og deretter lyttes til så ofte at
viljen til å fortrenge informasjonen blir overvunnet. Den største
utfordringen i denne sammenhengen, er at mange velger å ikke ha tid til
å lytte til lydopptaket. Denne utfordringen kan håndteres på følgende
måte.
Ca. 50 % av lydopptaket består av anerkjennelser som den coachede
ønsker å høre. Resten av innholdet er de ubehagelige tingene som
vedkommend bør høre. Innholdet flettes sammen på en måte som gjør det
umulig å velge bort det ubehagelige. Et eksempel på slik formulering er:
"Du er så dyktig at du kan oppnå mye mer enn dette."
Den blå delen av setningen er ønsket, men den gir bare mening, når
den er flettet sammen med den uønskede røde delen. Slik bør alle
setninger eller avsnitt i et coachingprogram bygges opp. Dette er etter
vår oppfatning en kritisk suksessfaktor. Jo høyere mennesker befinner seg i Maslow hierarkiet, desto lettere har de for å ta inn over seg den ubehagelige informasjonen.
En viktig faktor i denne sammenhengen er at glemt ikke innebærer at
det er forsvunnet fra underbevissheten. Informasjonen er fortsatt inne
i hodet, men den er utenfor bevissthetens rekkevidde. Det innebærer at
den påvirker oss til en viss grad gjennom det vi kaller intuisjon.
Informasjonen fører til at vi intuitiv tar andre beslutninger, men vi
er ikke istand til å bruke informasjonen bevisst eller til å formidle
den til andre.
Enda en viktig faktor, er at en negativ informasjon veier minst ti
ganger så mye som en positiv informasjon. Det er derfor helt avgjørende
i en coachingprosess at det legges vesentlig sterkere vekt på den
positive informasjonen.
Markedsledelse eller Tipping Point i en virksomhets vekst
Virksomheter som blir ledende i eget marked eller som når et Tipping
Point i egen utvikling, er virksomheter hvor denne type coaching har en
sentral og kanskje bestemmende plass. HR-arbeid er bestemmende for
økonomi og ikke omvendt. Slike virksomheter fortjener alle betegnelsen
"lærende organisasjon". Lærende organisasjoner utvikler mye kunnskap og
jo mer kunnskap arbeidet er forbundet med, desto større glede gir det.
Målrettet arbeidsglede er ustoppelige drivkrefter. Målklarhet på
alle plan fører til en uvanlig effektiv kommunikasjon og strategiarbeid
går enkelt og raskt.