Du vil utvikle mål
Det er av gale teorier vi lærer noe nytt. Ingen lærer noe av å fremsette en riktig teori.
VIKTIG!
Når du innleder arbeidet med mål er det viktig å være klar over at nær
sagt alle har et ubevisst program som på effektiv måte blokkerer
utvikling av mål med den tydelighet som denne modulen muliggjør. Dette
programmet gjør seg særlig gjeldende når tidshorisonten overskrider ett
år.
Programmet lyder:
"Jeg blir bare belønnet for riktige teorier og løsninger - jeg taper anseelse med gale teorier og løsninger!"
Programmet oppstår i løpet av
ungdomstiden og er ofte forbundet med sterke følelser. Når vi i
voksen alder
skal formulere tydelige mål og tydelige fremgangsmåter for å nå målene,
utvikler vi teorier og løsninger. I et tidsperspektiv på mer enn ett år
er det nesten umulig for oss å få en følelse av at det vi produserer er
riktig. Derfor velger vi gjerne så
diffuse formuleringer at ingen tenker over om teoriene eller løsningene/målene våre er feil. Vi gjør dette ubevisst og automatisk for å unngå tapt anseelse.
Bruk av denne modulen
fremtinger nøyaktige teorier og
løsninger - som kommer til å være feil av den enkle årsak at vi vet for
lite om fremtiden til å kunne legge en omfattende og riktig plan for
utviklingen av et selskap som i ettertid viser seg å være riktig.
Nøyaktigheten gjør at andre kan kommentere og korrigere det de med
deres erfaring forstår at er feil. Det fører
alltid til læring
for den som vil. Den som
ikke vil, er den som (ubevisst) vil unngå formentlig tap av anseelse. Programmet vi utvikler i løpet av ungdomstiden
kan altså blokkere slik læring. Programmet gjør det ved å forhindre at det oppstår motivasjon og det lykkes hos nesten alle.
Kraften
i metodisk utviklingen av nøyaktige teorier og løsninger/mål og
fremgangsmåter blir derfor stort sett bare utnyttet av tre
grupperinger:
- Studenter - fordi de allerede befinner seg i læringsmodus.
- De som har evnen til å vinne over manglende motivasjon ved hjelp av viljeanstrengelser.
- De som allerede har et livsmål som lar dem vinne over alt og som trenger tydelige delmål.
Hvordan programmet fra ungdomstiden kan overvinnes ser du i vår video
Maslow.
Etter at du har bestemt deg
Du har to alternativer med litt forskjellig læringsinnhold for
organisasjonen. Utvikling av SMART-mål representerer i liten grad et
konkurransefortrinn, fordi tekninkken er enkel å lære. TURMAT-mål
derimot er meget krevende og skaper en tankeklarhet rundt mål som fører
til gjennombrudd, som definitivt er et konkurransefortrinn.
Alternativ 1: Utvikling av SMART-mål
(kontinuerlig forbedring)
|
Alternativ 2: Utvikling av TURMAT-mål
(gjennombrudd)
|
|
Resulterer
i mål som alle lett slutter opp om og som kan realiseres raskt. Målene
krever lite læring og forutsetter sjeldent grunnleggende forandringer.
Utviklingen kan gjennomføres uten konsulentbistand. Klikk her sog les om de fem SMART-bokstavene og deres betydning. Klikk her og se verktøyene som brukes ved utviklingen av målene..
|
|
Resulterer
i mål som krever omfattende læring og som appellerer mest til mennesker
som krever store utfordringer. Realiseringen krever ofte grunnleggende
forandringer i organisasjon og bemanning. Utviklingen innledes ideelt
sett med at vi gjennomfører en analyse av eksisterende mål- og
strategidokumenter. Les mer...
Klikk her og les om de seks TURMAT-bokstavene og deres betydning. Klikk her og se verktøyene som brukes ved utviklingen av målene.
|
|
|
|
|