Utviklingen av Leadership for Hire er en "veien blir til mens vi går"-prosess. Det innebærer ikke at målet for prosessen er ukjent. Det innebærer kun at antall åpenbare sammenhenger mellom det som gjøres idag og måloppnåelsen er relativt begrenset.
Ideen om utviklingen at en ny type lederteam har oppstått som en følge av erfaringene vi har høstet med trening av konsernledelser i Norge og Europa i løpet av de siste ti årene. De er som følger:
Tilnærmet full utnyttelse av Tipping Point kunnskapen som eksisterer idag krever et samspill i konsernledelsen som sjeldent eller aldri eksisterer andre steder enn i tankene til de mest ubegrensede medlemmene i toppledelsen. Den naturlige årsaken til dette er at Tipping Point forståelsen har utviklet seg i løpet av de siste årene og at kunnskapen om Tipping Point ikke formidles på treningsseminarer eller skoler for ledere.
Årsaken til at vi vil utvikle et team som dekker alle fagområder for ledelse av et konsern, er at få eller ingen eiere ser hvilke utfordringer det er forbundet med å gi eksisterende toppledelse tipping point kompetanse før forandringsprosessene innledes i praksis. De eiere som krever sensasjonelle resultater forventer en "learning by doing-prosess", uten å vite at det sjeldent eller aldri kan føre til full utnyttelse av tipping point kunnskapen.
Tilnærmet full utnyttelse krever et team som i et velutviklet samspill bruker en fungerende blanding av press og sug. Teamet er både krevende og forståelsesfullt på en måte som begrenser utvikling av motstand. Teamet forhindrer i tillegg at toppledelsen forøvrig fungerer som en flaskehals i utviklingen. Evnen til å gjøre dette må være utviklet før det gjøres noen fysiske forandringer i konsernet.
Før teamet trekker seg ut av konsernet, gjør det seg selv overflødig gjennom utvikling av toppledelsen. Utviklingen er en kombinasjon av trening og utskiftninger av ledere der hvor det er tvingende nødvendig å gjøre det.