Mål og strategi, modul 5: Programmer fra barndommen

  Programmer fra barndommen hindrer de aller fleste mennesker i sette seg vesentlig høyere mål enn de målene faktisk realiserer. Dette gjelder de mest begavede også - eller kanskje i særlig grad disse. Et voksende antall artikler og videoer i tabellen nedenfor beskriver hvorfor det forholder seg slik og hvordan programmene kan korrigeres eller erstattes av bedre programmer.

Vidoene og artiklene i programmet nedenfor, får du tilgang til etter at du har kjøpt et medlemsskap. Klikk her...


Det du vil oppnå
Videoer og artikler
Slik gjør du det
Du vil oppnå den praktiske og økonomiske utviklingen, som du idag ser opp til hos andre enkelpersoner eller virksomheter.

Du vil utvikle en visshet om at mennesker innenfor ditt ansvarsområde frigjør personlig potensial i en grad som overstiger forventningene de har idag.
Video:  Blå linje eller utvikling av eget ambisjonsnivå....viser hvordan det vi ble overbevist om i ung alder preger beslutninger vi tar i voksen alder - uten at vi bevisst registrerer at det er det som skjer. Videoen viser at våre reaksjoner på mål og våre formuleringer av mål, ikke skjer på bakgrunn av hva som er faktisk mulig, men på bakgrunn av det vi er overbevist om at er mulig.

Sammenlign målene du formulerer eller er ansvarlig for at blir realisert, med de høyeste målene som noen gang er realisert på et sammenlignbart område. Vurder om høyere mål hadde vært i konflikt med naturlovene, og dermed vært urealiserbare.
Artikkel: Barnet - da vi var på vårt aller beste ...forteller på åpenbar innlysende måte hvorfor de fleste barn mister evnen til å bruke de beste kvaltetene i seg selv etter hvert som de høster erfaringer i livet med foreldre, andre barn, lærere og arbeidsgivere. Den gir et bilde av hvordan hjernen i løpet av oppveksten stenges inne i et fengsel og ikke lenger har friheten til å produsere de tanker og ideer, som den egentlig er i stand til.
Gjør følgende etter at du har sett videoen et par ganger:
Tenk over i hvilken grad du som barn ble oppfordret til å gjøre ting du aldri hadde gjort før. Tenk over hvor mange forbud og påbud du fikk, som var i strid med det du selv helst ville ha gjort. Tenk over støtten du fikk, hver gang du hadde en stor tanke eller idé. Som et ledd i bevisstgjøringen av hva du egentlig er og hva du viser at du er, kan du skrive ned din konklusjoner.
ArtikkelVI tenker det om  oss selv som vi har fått høre oftest ...viser to forskjellige sinnstilstander. Den ene er negativ og den andre er positiv. Erfaringsverdier tilsier at mer enn >90% av befolkningen preges av den negative sinnstilstanden i alle livssituasjoner untatt en: Situasjonern hvor vi gjør det vi kan aller best og bare har venner rundt oss. Dette er bare påstand, men den er basert på mange tusen coachingsamtaler, de fleste av dem med mennesker i lederstillinger. Artikkelen viser en enkel test, som du kan bruke til å plassere deg selv.

Bruk testen til å finne ut av din egen "mentale kondisjon".
Bruk programmet for den positive sinnstilstanden mange ganger daglig.
Du kommer til å oppdage at selvtilliten langsomt vokser og at du kan sette deg større mål som gir deg en bedre livskvalitet. Ledere som vi øke medarbeideres yteevne, kan bruke forskjellige egenkomponerte varianter av det positive programmet i samtaler med medarbeidere.
Artikkel: Rik eller fattig - om våre pengeprogrammer eller pengenes psykologi  ...viser det ambivalente forholdet de fleste mennesker  utvikler til penger i løpet av barndommen. Artikkelen forklarer hvorfor det barndommens erfaringer som fører til at noen mennesker alltid har nok penger - uansett hvor lite penger de har, så lenge de ikke befinner seg under fattigdomsgrensen. Artikkelen viser også hvorfor noen mennesker får stadig mer penger og likevel har for lite av dem.
Noter hvilke formuleringer du velger, når du kommer med spontane uttalelser om penger. Undersøk hvordan din evne til å utnytte de pengene du har til rådighet har utviklet seg opp gjennom livet ditt. Skriv ned resultatet og reflekter over det, mens du leser artikkelen en gang til. Lag en plan for hvordan du vil utvikle deg selv i denne sammenhengen. Lag et bilde av hvilke individuelle pengeprogrammer på toppledernivå og i ytterste ledd, som styrer den økonomiske utviklingen i selskapet du leder.



 
 

Copyright 2007 by Tipping Point Methodology Terms Of Use Privacy Statement