Modul 1: Visjonen, hvordan den oppstår og hva den kan inneholde

  En Tipping Point definisjon av begrepet visjon:
En visjon er et signal om noe stort. En visjon er noe som et selskap skal strebe etter i mange år, gjerne årtier. En visjon skal bidra til læring og utvikling i hele perioden den har gyldighet. Den skal kunne oppfattes noenlunde likt av både kunder og medarbeidere og de må være målbar på en måte som gjør, at alle vet, at de fortsatt ikke har gjort visjonen om til virkelighet. Det samme gjelder for en personlig visjon. Den ultimate personlige visjonen kan sidestilles med et livsmål, dvs. et mål på hva en person vil oppnå i løpet av levetiden.

Tabellen nedenfor inneholder videoer og artikler som beskriver alle viktige omstendigheter og forutsetninger for formulering av virkningsfulle visjoner.

Studer innholdet i modulen og deretter dine konkurrenters visjoner. Du kommer antagelig til å oppdage en mangel på tankeklarhet hos konkurrenter, som kan bli til en stor fordel for deg og ditt ansvarsområde.

Vidoene og artiklene i programmet nedenfor, får du tilgang til etter at du har kjøpt et medlemsskap. Klikk her...


Det du vil oppnå
Videoer og artikler
Slik gjør du det


Du vil ha en visjon som markedet snakker om og støtter - også den delen av markedet som ikke kjøper dine produkter eller tjenester.

Du vil ha en visjon som fyller alle deltagere i realiseringen med stolthet. 
 
 
Artikkel: Mediafanger og utnyttelse av energien i markedet ...en visjon bør utnytte langvarige trender eller behov i markedet. En visjon bør bidra til å øke troverdigheten til en virksomhets misjon og tilsammen bør visjon og misjon lede til  utvikling av produkter og tjenester som gir kundene en høy emosjonell merverdi.
Still følgende spørsmål til selskapet og vurder svarene på bakgrunn av innholdet i artikkelen.
Hvor ofte omtales selskapets visjon av kunder på en anerkjennende og interessert måte?
Hvor ofte angir søkere til lederstillinger visjonen som medvirkende årsak til at de søker en stilling i selskapet?
Hvor ofte får selskapet anerkjennende redaksjonell omtale i media?
Artikkel: CSR som spydspiss i strategiutvikling ...en visjon som gir markedet signaler om troverdig CSR, vil vinne markedets sympati. Denne sympatien er i særlig grad utslagsgivende under lavkonjunkturer eller kriser, dvs. i alle situasjoner hvor kunder er tvunget til å reflektere over egne innkjøp.
Still følgende spørsmål:
Hvilke hendelser i markedet er det som viser at vi har vunnet sympatien til markedet?
hvilken målbar måte påvirker disse hendelsene lønnsomheten vår?
Kan vi si at samfunnet har overtatt salget av våre produkter og tjenester?
Hvor gode må disse svarene være for at vi skal kunne si at vi har en konkurransekraft som på sikt kan gjøre oss prisbestemmende i vår bransje?
Du vil ha fanebærere av selskapets visjon, som er troverdige i alle miljøer, dvs. snakker om en visjon som de åpenbart selv tror på og bidrar til realiseringen av.
VideoIndre dimensjon ...forteller hvilke personlige kvaliteter som gir gode forutsetninger for å formulerer visjoner med forløsende kraft, dvs. visjoner som utløser læringe og frigjør passiv kunnskap hos medarbeidere.
Utvikling eller revisjon av selskapets visjon:
Bestem når visjonen skal være realisert. Bestem hvor stor den skal være i på en måte som er målbar. Bestem hvilken kvalitet den skal ha, også på en måte som er målbar. Still deg selv spørsmål om hvorfor du ikke valgte en lengre tidshorisont, en større dimensjon og en bedre kvalitet. Velg deretter ut ledere til det videre arbeidet, som ligger tett opp til din tidshorisont, dine forestillinger om volum og kvalitet hva visjonen angår.
Med denne øvelsen, blir du bedre kjent med din og andres indre dimensjon.
Du vil ha en visjon som du kan henvise til og bruke som begrunnelse, når du stiller store krav til organisasjonen du leder.

Du vil utvikle evnen til å virke overbevisende ved alle påstander om at visjonen er urealistisk.

Du vil se tydelige veier for utviklingen av selskapets lederskap og management.

 
Video: TURMAT Startup...viser hvorfor en visjon bare kan danne grunnlag for ledelsens utvikling av delmål hvis den er målbar - og hvorfor visjonen også bør appellere til markedet.

Sammenlign kvaliteten på ditt selskaps nåværende visjon med visjonene som brukes som eksempler i videoen. Be flere forskjellige ledere i organisasjonen om å forklarer hva de oppfatter under selskapets visjon og hvilken utvikling de tror at visjonen vil føre til i selskapet. Hvis beskrivelsene er omtrent like og inneholder flere konkrete læringstiltak, kan du gå ut ifra at du har en godt formulert visjon med et innhold som utløser læring og handling.
Artikkel: Åpent brev til styreleder eller hovedaksjonær....beskriver praktiske muligheter til å gjenskape resultatene til verdens beste selskaper. Disse mulighetene styrker troen på realiserbarheten av de mest krevende visjoner vi kan forestille oss.  Visjonen slik vi bruker begrepet visjon, er et tydelig strategisk valg. Hovedansvarlige for valg og formulering av en visjon er derfor primært styreleder, sekundært CEO. Men er eksisterende eller påtenkt visjon faktisk realiserbar? Er det realistisk å fremsette visjonen sammen med et krav om realisering? Bruk tabellen i artikkelen til å se hvor sterkt brukere av Tipping Point Methodology kan stille i forhold til ledelsen av verdens mest veldrevne selskap. 
 Artikkel: Level 6 leadership....beskriver den beste kvalitet lederskap som vi kan forestille oss idag. Artikkelen er relevant for ledere som vil utvikle visjoner, hvis realisering åpenbart innebærer å forskyve grensene for det som anses som mulig. Spør NHO, BI og UiO og om hvor du kan få hjelp til å utvikle lederskap på nivå fem og seks. Hvis organisasjonene blir svar skyldig, kan du antagelig gå ut ifra at ditt selskap er det eneste i markedet som utvikler ledelse på dette nivået og at du har et enestående konkurransefortrinn. 
Du vil utvikle selskapets evne til å formulere overordnede mål, som gjør arbeidet med realisering til en ustoppelig prosess.
Video: Mål og virkningen mål har på hjernen...en visjon karakteriserer vi som det høyeste overordnet målet. Utvikling av en visjon som ikke utløser kreativ handling blandt medarbeidere er egentlig en dramatisk sløsing med ressurser. Denne videoen viser hvilke betingelser som stilles til en visjon, for at den i maksimal grad skal bidra til organisasjonens vekst og utvikling.
Se videoen et par ganger og be deretter deltagere i ledergruppen om å komme med deres individuelle oppdaterte og skriftlige betraktninger om eget forhold til selskapets mål og visjon. Still deg selv spørsmålet hvor mange av lederne som har gjort målene til et personlig anliggende og som beskriver personlige fordeler ved måloppnåelse.
Hvis alle lederne gjør det, kan du gå ut ifra at målarbeidet i selskapet et godt gjennomført og at selskapets humankapital blir utnyttet på den god måte.
Du vil at selskapet utvikler evnen til å løfte medarbeideres ambisjonsnivå i en kontinuerlig prosess.
Video:
Blå linje eller utvikling av eget ambisjonsnivå  ...viser hvordan hendelser i vår barndom bestemmer våre beslutninger i resten av livet. Du får et tydelig bilde av hvorfor du setter deg akkurat de målene du gjør og hvorfor ledere ofte har problemer med å formulere tydelige og målbare visjoner og langsiktige mål. 
Se videoen og tegn din personlige blå linje basert på virkninger og tidspunkter i livet ditt, som er målbare. Det kan f.eks. være inntekt, sparing, resultat, utdannelse, nettverk osv. La linjen repsresentere det du opplever som realistisk. Legg tegningen til side og ikke se på den igjen før du kan sammenligne med en ny tegning som du lager etter at du har arbeidet med innholdet på denne websiden i noen måneder eller år. Da kan du se hvordan din overbevisning om hva du kan oppnå har forandret seg. 
Copyright 2007 by Tipping Point Methodology Terms Of Use Privacy Statement