Det du vil oppnå
|
Videoer og artikler
|
Slik gjør du det
|
Du
vil ha en visjon som markedet snakker om og støtter - også den delen av
markedet som ikke kjøper dine produkter eller tjenester.
Du vil ha en visjon som fyller alle deltagere i realiseringen med stolthet.
|
Artikkel: Mediafanger og utnyttelse av energien i markedet ...en
visjon bør utnytte langvarige trender eller behov i markedet. En visjon
bør bidra til å øke troverdigheten til en virksomhets misjon og
tilsammen bør visjon og misjon lede til utvikling av produkter og
tjenester som gir kundene en høy emosjonell merverdi.
|
Still følgende spørsmål til selskapet og vurder svarene på bakgrunn av innholdet i artikkelen.
Hvor ofte omtales selskapets visjon av kunder på en anerkjennende og interessert måte?
Hvor ofte angir søkere til lederstillinger visjonen som medvirkende årsak til at de søker en stilling i selskapet?
Hvor ofte får selskapet anerkjennende redaksjonell omtale i media?
|
Artikkel: CSR som spydspiss i strategiutvikling
...en visjon som gir markedet signaler om troverdig CSR, vil vinne
markedets sympati. Denne sympatien er i særlig grad utslagsgivende
under lavkonjunkturer eller kriser, dvs. i alle situasjoner hvor kunder
er tvunget til å reflektere over egne innkjøp.
|
Still følgende spørsmål:
Hvilke hendelser i markedet er det som viser at vi har vunnet sympatien til markedet?
På hvilken målbar måte påvirker disse hendelsene lønnsomheten vår?
Kan vi si at samfunnet har overtatt salget av våre produkter og tjenester?
Hvor gode
må disse svarene være for at vi skal kunne si at vi har en
konkurransekraft som på sikt kan gjøre oss prisbestemmende i vår
bransje?
|
Du
vil ha fanebærere av selskapets visjon, som er troverdige i alle
miljøer, dvs. snakker om en visjon som de åpenbart selv tror på og
bidrar til realiseringen av.
|
Video: Indre dimensjon
...forteller hvilke personlige kvaliteter som gir gode forutsetninger
for å formulerer visjoner med forløsende kraft, dvs. visjoner som
utløser læringe og frigjør passiv kunnskap hos medarbeidere.
|
Utvikling eller revisjon av selskapets visjon:
Bestem når visjonen skal være realisert. Bestem hvor stor den skal være
i på en måte som er målbar. Bestem hvilken kvalitet den skal ha, også
på en måte som er målbar. Still deg selv spørsmål om hvorfor du ikke
valgte en lengre tidshorisont, en større dimensjon og en bedre
kvalitet. Velg deretter ut ledere til det videre arbeidet, som ligger
tett opp til din tidshorisont, dine forestillinger om volum og kvalitet
hva visjonen angår.
Med denne øvelsen, blir du bedre kjent med din og andres indre dimensjon.
|
Du vil ha en visjon som du kan henvise til og bruke som begrunnelse, når du stiller store krav til organisasjonen du leder.
Du vil utvikle evnen til å virke overbevisende ved alle påstander om at visjonen er urealistisk.
Du vil se tydelige veier for utviklingen av selskapets lederskap og management.
|
Video: TURMAT Startup...viser
hvorfor en visjon bare kan danne grunnlag for ledelsens utvikling av
delmål hvis den er målbar - og hvorfor visjonen også bør appellere til
markedet.
|
Sammenlign
kvaliteten på ditt selskaps nåværende visjon med visjonene som brukes
som eksempler i videoen. Be flere forskjellige ledere i organisasjonen
om å forklarer hva de oppfatter under selskapets visjon og hvilken
utvikling de tror at visjonen vil føre til i selskapet. Hvis
beskrivelsene er omtrent like og inneholder flere konkrete
læringstiltak, kan du gå ut ifra at du har en godt formulert visjon med
et innhold som utløser læring og handling.
|
Artikkel: Åpent brev til styreleder eller hovedaksjonær....beskriver
praktiske muligheter til å gjenskape resultatene til verdens beste
selskaper. Disse mulighetene styrker troen på realiserbarheten av de
mest krevende visjoner vi kan forestille oss. |
Visjonen slik vi bruker begrepet visjon, er et tydelig strategisk valg.
Hovedansvarlige for valg og formulering av en visjon er derfor primært
styreleder, sekundært CEO. Men er eksisterende eller påtenkt visjon
faktisk realiserbar? Er det realistisk å fremsette visjonen sammen med
et krav om realisering? Bruk tabellen i artikkelen til å se hvor sterkt
brukere av Tipping Point Methodology kan stille i forhold til ledelsen
av verdens mest veldrevne selskap. |
Artikkel: Level 6 leadership....beskriver
den beste kvalitet lederskap som vi kan forestille oss idag. Artikkelen
er relevant for ledere som vil utvikle visjoner, hvis realisering
åpenbart innebærer å forskyve grensene for det som anses som mulig. |
Spør NHO, BI og UiO og om hvor du kan få hjelp til å utvikle lederskap
på nivå fem og seks. Hvis organisasjonene blir svar skyldig, kan du
antagelig gå ut ifra at ditt selskap er det eneste i markedet som
utvikler ledelse på dette nivået og at du har et enestående
konkurransefortrinn. |
Du vil utvikle selskapets evne til å formulere overordnede mål, som gjør arbeidet med realisering til en ustoppelig prosess.
|
Video: Mål og virkningen mål har på hjernen...en
visjon karakteriserer vi som det høyeste overordnet målet. Utvikling av
en visjon som ikke utløser kreativ handling blandt medarbeidere er
egentlig en dramatisk sløsing med ressurser. Denne videoen viser hvilke
betingelser som stilles til en visjon, for at den i maksimal grad skal
bidra til organisasjonens vekst og utvikling.
|
Se videoen et par ganger og be deretter deltagere i ledergruppen om å
komme med deres individuelle oppdaterte og skriftlige betraktninger om
eget forhold til selskapets mål og visjon. Still deg selv spørsmålet
hvor mange av lederne som har gjort målene til et personlig anliggende
og som beskriver personlige fordeler ved måloppnåelse.
Hvis alle
lederne gjør det, kan du gå ut ifra at målarbeidet i selskapet et godt
gjennomført og at selskapets humankapital blir utnyttet på den god måte.
|
Du vil at selskapet utvikler evnen til å løfte medarbeideres ambisjonsnivå i en kontinuerlig prosess.
|
Video:
Blå linje eller utvikling av eget ambisjonsnivå
...viser hvordan hendelser i vår barndom bestemmer våre beslutninger i
resten av livet. Du får et tydelig bilde av hvorfor du setter deg
akkurat de målene du gjør og hvorfor ledere ofte har problemer med å
formulere tydelige og målbare visjoner og langsiktige mål. |
Se videoen og tegn din personlige blå linje basert på virkninger og
tidspunkter i livet ditt, som er målbare. Det kan f.eks. være inntekt,
sparing, resultat, utdannelse, nettverk osv. La linjen repsresentere
det du opplever som realistisk. Legg tegningen til side og ikke se på
den igjen før du kan sammenligne med en ny tegning som du lager etter
at du har arbeidet med innholdet på denne websiden i noen måneder eller
år. Da kan du se hvordan din overbevisning om hva du kan oppnå har
forandret seg. |