Det du vil oppnå
|
Videoer og artikler
|
Slik gjør du det
|
Evnen til
å virke temabestemmende og retningsgivende overfor overordnede, eiere
eller andre hvor du ikke kan oppnå det du vil i kraft av din
posisjon/myndighet.
|
Artikkel: Strategier som alltid vinner...viser
at du kan bli temabestemmende og retningsgivende uten å ha bestemmende
myndighet. Artikkelen er grunnleggende for all strategiutvikling og ved
målarbeid. Den viser hvordan du beveger deg utenfor andres komfort-
eller flytsone.
|
Denne
bruker du som f. eks. CEO til å få ubegrenset tillit fra styrets side -
eller som avdelingsdirektør til å få ubegrenset tillit fra CEO's side.
Konkretiser dine forestillinger langs de to aksene i grafikken og
oppdag hvordan du får bekreftelser på at du har tenkt lengre og klarere
enn andre. Du bør i utgangspunktet velge et målbart høyere mål enn
målet til menneskene hvis uforbeholdne tillit du ønsker deg.
|
|
Artikkel: Ledelses- og omstillingsmodellen.
Vi har satt sammen modellen av to forskjellige modeller. Det er
ledelsesmodellen til etter Blake og Mouton og omstillingsmodellen til
Baklien. Bruken av denne kombinasjonen er et grunnleggende strategisk
valg på området ledelse. Det innbærer praktisk bruk av det beste fra to
guruer på området ledelse: Thorsrud og Kenning.
|
La
en relasjonsorientert leder og en oppgaveorientert leder kartlegge i
hvilken grad selskapets virksomhetsområder følger den grønne diagonalen
gjennom den nederste modellen. La også en leder som
løser problemer gjennom omstilling og en leder som løser problemer
gjennom læring kartlegge i hvilken grad selskapets virksomhetsområder
følger den grønne diagonalen gjennom den øverste modellen. Gi verdidrevne "gule" ledere ansvaret for gjennomføring av nødvendige korrigeringer. Se artikkel Resultater og ledertyper og video Maslow
Du kan også bruke denne fremgangsmåten:
Vis modellen til felst mulig ledere i virksomheten og still følgende spørsmål:
- Er vår ledelse mer relasjonsorientert enn oppgaveorientert - eller omvendt?
- Er kravene til omstilling høyere enn kravene til læring - eller omvendt?
Be
gjerne om at lederne bruker setter tall på forholdet f. eks.
relasjonsorienterte avgjørelser i 7 av 10 tilfeller. Legg deretter en
strategi og sett mål på hvordan selskapet skal bevege seg mot den
grønne diagonalen i modellen.
|
Evnen til å gå foran på en måte som fører til selskapets hittil største produktivitetsøkninger
|
Video: Topplederansvar ved kursskifte
....viser hvordan det blir synlig at en toppleder går foran ved et
kursskifte. Den viser i prinsippet produktivitetsøkning uten bruk av
press. Den metodiske strategien for gjennomføringen av videoinnholdet
vises med de to neste videoene.
|
Definer utviklingskrav som ledergruppen med sikkerhet ikke oppfyller idag. Bruk tabellen Lederen - hvor god er han eller hun? til dette formålet. Bruk Slik måler du hvor tillitsvekkende du er - feedbacksløyfe
for å forvisse deg om at du selv lever opp til de høyeste kravene.
Dette er avgjørende, fordi ledere som har noe å utsette på deg, kommer
til å bruke dette til å sabotere (bevisst eller ubevisst, skjult eller
åpenlyst) utviklingskravene dine , hvis du ikke selv oppfyller kravene.
|
Evnen til å gjøre også de mest aggressive motstandere om til like virkningsfulle støttespillere.
|
Video: Motstand som drivkraft...er
den viktigste videoen for ledere som vil oppnå resultater som stiller i
en klasse for seg. Alle øvrige videoer og artikler i denne modulen,
bidrar til at innholdet i dette videoinnholdet kan omsettes i praksis.
|
Se
videoen så ofte at du får en klar følelse av at det er forbundet med
større risiko å sette mål som alle aksepterer enn mål som bare en av ti
aksepterer.
|
Som linjen over. |
Video: Gjør umulig til mulig - profesjonell muliggjøring...hvordan
du bruker påstander om at noe er umulig til utvikling av mål som
fremstår som nye kvalitative tilstander. Videoen viser hvordan de
sterkest motstanderne, uten å være klar over det, yter sterke bidrag
til måloppnåelse.
|
Definer
en treningsarena hvor du kan sette et mål som garantert utløser sterk
og kvalifisert motstand. Følg deretter anvisningene i videoen nøye. Se
vår video Maslow
først. Vær sikker på at du klarer å opprettholde roen (og dermed din
autoritet) i løpet av meningsforskjellene som kommer til å oppstå.
|
Evnen til å oppnå rask resultatforbedring i et lite pilotprosjekt
|
Artikkel: Testprogram for ledere
...viser hvordan en leder kan gå frem i praksis for å teste en sentral
del av metodikken og å utvikle egen evne til å forbedre andres yteevne.
Testprogrammet varer 6 timer.
|
Følg
anvisningene i artikkelen. Fremgangsmåten er lett reproduserbar og det
som du oppnår med en liten gruppe, kan du også oppnå med et konsern.
Det er i prinsippet bare målestokken som forandrer seg.
|
Evnen til å se den egentlige verdien
medarbeidere kan ha for selskapet.
Evnen til å tilpasse utviklingsmuligheter for nøkkelpersonale slik at den egentlige verdien blir tatt i bruk på best mulig måte.
|
Artikkel: Resultater og ledertyper....viser
at verdidrevne medarbeidere må ledes på en annen måte en medarbeidere
som er drevet av penger eller posisjoner - og at de kan oppnå vesentlig
bedre resultater, særlig hvis de har lederansvar. Artikkelen beskriver
en viktig del av grunnlaget for at resten av programmet skal fungere på
en måte som fører til resultater i en klasse for seg.
|
Gjennomfør en coachingprosess for identifikasjon av lederes drivere. Bruk artikkelen Profesjonell coaching
til formålet. HR-medarbeiderne som gjennomfører coachingen deler
medarbeiderne inn i to hovedgrupper: De verdidrevne og de som primært
drives av penger og posisjoner. Deretter utvikles karrieremuligheter i
samsvar med de to gruppenes drivere.
|
Evnen til
å starte på nytt, selv om leken er god eller evnen til å oppdage at det
må skapes noe nytt, til tross for at det gamle (fortsatt) gir gode
inntekter.
|
Artikkel: Breakthrough Leadership - om å skape nye bølger....viser
hvilken betydning dominans i høyre eller venstre hjernehalvdel har for
et selskaps utvikling av konkurransekraft har. Den viser også hvorfor
balansert bruk av begge halvdeler gir konkurransefortrinn som ofte kan
være unike.
|
Sett
avdelingen for F&U sammen av like store andeler mennesker som
domineres feminine og maskuline kvaliteter. Bruk utvelgelseskriteriene
i artikkelen Balanse høyre og venstre hjernehalvdel
Velg en leder for avdelingen som blir godt likt av begge grupper.
|
|
|
|