|
|
|
|
|
Modul 12: Trygge organisasjoner
På denne siden ser
Det du vil oppnå
|
Videoer og artikler
|
Slik gjør du det
|
Du har erkjent at det er trygghet som utløser læring og vekst krevende markeder.
Derfor vil du ha en trygg organisasjon. Den skal være så trygg at medarbeidere har følgende vane i situasjoner med uenighet:
De velger å forstå hva andre mener før de selv forventer å bli forstått.
Det er en organisasjon som alltid gir kundene en følelse av å bli sett, forstått og respektert.
|
Video:
Maslow...denne
videoen brukes i alle situasjoner hvor det kreves en ledelse som løfter
seg over konflikter og er istand til å se på hvilken måte alle har rett.
|
|
Video:
Superservice...viser
hvorfor trygghet er en kritisk suksessfaktor for selskap som vil
realisere mål som markedsledelse. Videoen viser hvordan mennesker kan
ledes eller trenes for å raskest mulig bli i stand til å yte
fremragende service. Den viser hvordan motstand og misnøye forsvinner
som dugg for solen
|
Bruk video Læring eller kontroll? til å finne en leder som faktisk praktiserer trygg ledelse. Be vedkommende om å omsette videoen superservice (på denne linjen) i praksis.
|
Artikkel:
Hvor mange organisasjoner er trygge?...Artikkelen
er skremmende oppklarende for de fleste som tror at de befinner seg i
en trygg organisasjon - enten som leder eller ansatt. Den gir samtidig
klare signaler om hva som kan gjøres for å forbedre arbeidsmiljøet
betraktelig i nesten alle virksomheter. Innholdet er essensielt for
kulturbyggere, HR-medarbeidere og ledere generelt.
|
La alle ledere lære innholdet i artikkelen og gjennomfør eventuelt en workshop hvor målet er å avdekke felst mulige tegn på utrygg ledelse i organisasjonen. Alle deltagere bør se video Maslow før gjennomføringen av samlingen.
|
Artikkel:
Medarbeidersamtalen...inneholder
alle temaene og spørsmålene som gjør en medarbeidersamtale profesjonell
- forutsatt at den gjennomføres av en leder som er minst like trygg som
medarbeideren
|
Undersøk hvor mange medarbeidere virksomheten har mistet i løpet av de siste årene på grunn forsømmelser i forbindelse med temaene i artikkelen.
Gjennomfør medarbeidersamtaler i samsvar med artikkelen og etabler muligheter til å måle effekten disse samtalene har.
|
Artikkel:
Metodisk handling - definisjon....Utviklingen av tilstrekkelig trygghet i organisasjonen bør gjennomføres metodisk. Artikkelen forklarer hva det innebærer
|
Bruken av innholdet er under utvikling
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|