Det du vil oppnå
|
Videoer og artikler
|
Slik gjør du det
|
Du vil at toppledelsen skal ha de ansattes uforbeholdne tillit.
Du krever at alle ledere oppdager grunner til berettiget kritikk fra øvrige ansattes side.
Du vil kunne fremsette høye krav og at de ansatte har så stor
berettiget respekt for ledelsen, at de ansatte velger å forstå hvorfor
kravene er berettiget.
Du vil unngå at de ansatte bruker berettigede grunner til kritikk av
ledelsen som en unskyldning for ikke å akseptere høye krav
|
Video:
Topplederansvar ved kursskifte...viser
hvem som løper foran ved et kursskifte i en virksomhet. Den viser hvem
som løper etter og hvorfor de gjør det og hva de oppnår. Videoen viser
hvilke krefter som virker drivende ved et kursskifte og som
toppledelsen bør legge vekt på å utvikle og frigjøre. Du får på syv
minutter et tydelig inntrykk av hva de aller beste lederne i historien
har lykkes med....og at der er mulig å kopiere utviklingen.
|
Velg
et forretningsområde med for høye forprosjektkostnader og for få
avsluttede salg. Sett et mål som åpenbart er et LANGT og definitivt
UTFORDRENDE skritt fremover. Velg de beste medarbeiderne på området, la
disse bruke modul 9
til å finne ut av hvordan de når målet. Gi dem støtten de trenger og
ikke gi deg før målet er nådd. Sørg for at alle andre er informert om
prosessen.
Bruk video Maslow og Superservice til å dempe "støyen" som oppstår i prosessen.
|
Video:
Ny dimensjon innflytelse gjennom bruk av ubevisste beslutninger...Innholdet
er helt grunnleggende for ledere som vil få meedarbeidere og andre til
å omsette behagelige OG ubehagelige beslutninger med samme iver. Den
forklarer hvorfor det kan øves innflytelse som er både sterk og
umerkelig på samme tid. Videoen viser hva som skjer i hjernen - skritt
for skritt - når mennesker tar beslutninger.
|
Se
videoen minst fem ganger. Velg deretteren person som vegrer seg mot å
gjennomføre en oppgave. Motstanden kommer tilsyne gjennom høylydte
eller aggressive motargumenter, som gir deg et inntrykk av at
vedkommende drives av et sterkt markeringsbehov. Form oppgaven på nytt.
Denne gangen slik at vedkommende får dekket markeringsbehovet i større
grad ved å gjennomføre enn ved ikke å gjennomføre oppgaven. Ikke utsett
vedkommende for tidspress og observer hvordan han/hun begynner å lete
etter argumenter som taler for gjennomføring. Klassiske eksempler er
opinionsledere (fagforeningsledere) som er mer opptatt av kampen enn av
resultatet.
Sammenlign videoen med det du ser i
filmer som viser hvordan pedagoger på virkningsfull måte behandler
problembarn som terroriserer deres familier.
|
Video:
Maslow...er
igjen grunnleggende. Uten "gul" ledelse er oppnåelse av posisjonen som
markedsleder en tilfeldighet og endringsledelse umulig eller meget
kostbar. Innholdet i denne videoen danner grunnmuren for de fleste
øvrige videoer på denne websiden. |
|
Video:
Læring eller kontroll?
...viser årsakene til at pressede ledere ofte oppnår det motsatter av
de har til hensikt. De anstrenger seg maksimalt for å oppnå dårligere
resultater - og de færreste finner ut av at det faktisk er det som
skjer. Videoen viser på 10 minutter hvorfor krisetider skiller klinten
fra hveten hva lederkvaliteter angår. |
Bruk
vår feedbacksløyfe for å finne ut av i hvilken grad du ifølge dine
medarbeidere befinner deg i lærings- eller kontrollmodus (neste linje).
|
Artikkel: Slik måler du hvor tillitsvekkende du er...viser
hvordan du kan lage en feedbacksløyfe som måler hvor god du er på en
skala fra 1-10. Artikkelen forklarer hva nådeløs ærlighet er i praksis
i forbindelse med ledermøter, kommunikasjon, informasjon og
ledersamlinger. |
Bruk
veiledning i artikkelen. Hvis du krever at alle leder i ledergruppen
bruker feedbacksløyfer bestående av medarbeidere fra alle nivåer
lederne er i kontakt med, unngår du ubehagelige overraskelser i
forbindelse med arbeidsmiljøet.
|
Artikkel:
Testprogram for ledere...viser
hvordan en respektert leder kan øke egen virkning i påfallende grad
gjennom ca. 6 timers investering i en liten del av læringsprogrammet
på denne websiden - modul 12.
|
Testprogrammet
er hensiktsmessig for å bygge opp tillit til at mennesker er mer
kalkulerbare enn det de fleste ledere antar. Virkningen som oppnås
gjennom testprogrammet gjør det mer interessant og enklere å oppnå de
ansattes uforbeholdne tillit.
|
Artikkel:
Betydningen av følsomhet...er
et velkjent og akseptert tema. Artikkelen forteller om hvorfor det er
av helt avgjørende betydning å kunne føle (ikke høre) hva som foregår i
virksomheten. Det bedrer omstillingsevnen og reduserer sykefravær. |
Les
artikkelen og gjør det til en vane å lytte mer til det medarbeidere
føler enn det de sier. Modulene 1-7 forteller tydelig nok at det er det
medarbeidere føler som bestemmer resultatene - ikke det de sier. |
Artikkel:
Hersketeknikker....er
så utbredt at mange faller for fristelsen til å bruke dem. De blir
akseptert fordi så få mennesker vet hva som er ledelse uten bruk av
hersketeknikker. Artikkelen viser hva kulturbyggere og HR-ansvarlige
bør ha som første prioritet. |
Hvis
du har en leder i ledergruppen som misbruker egen makt gjennom
hersketeknikker, kommer medarbeidere til å tenke at toppledelsen er for
bruk av hersketeknikker, dvs. maktmisbruk. Det hjelper lite at du selv
aldri bruker hersketekninkker. Bruk feedbacksløyfer til å eliminere
hersketeknikker i organisasjonen.
|
Artikkel:
Nådeløs ærlighet - kritisk suksessfaktor i fremragende virksomheter (tabell)....det
er en utbredt erkjennelse og de fleste sier at de praktiserer den. Det
er som regel langt fra sannheten. Se symptomene som viser om det er
tilfelle eller ikke (tabell).
|
Les artikkelen grundig og få dine kritikere til å vurdere om det praktiseres nådeløs ærlighet i din organisasjon
|
Artikkel:
Strategier som alltid vinner...viser
at du kan bli temabestemmende og retningsgivende uten å ha bestemmende
myndighet. Artikkelen er grunnleggende for all strategiutvikling og ved
målarbeid. Den viser hvordan du beveger deg utenfor andres komfort-
eller flytsone. |
Denne
bruker du som f. eks. CEO til å få ubegrenset tillit fra styrets side -
eller som avdelingsdirektør til å få ubegrenset tillit fra CEO's side.
Konkretiser dine forestillinger langs de to aksene i grafikken og
oppdag hvordan du får bekreftelser på at du har tenkt lengre og klarere
enn andre. Du bør i utgangspunktet velge et målbart høyere mål enn
målet til menneskene hvis uforbeholdne tillit du ønsker deg.
|
Artikkel: Jeg har rett og du tar feil....er
en uttalelse som er fremmed for en virkelig tillitsvekkende
toppledelse. Artikkelen er en konsentrert veiledning for hvordan du
skaper effektiv kommunikasjon og reduserer konflikter mellom
medarbeidere. Den viser hvordan du omdanner motstand til drivkraft ved
å gjøre medarbeidere avhengig av hverandre. |
Bruk artikkelen Strategier som alltid vinner til å få mennesker som mener å ha patent på virkeligheten til å tenke seg om og til å vise respekt for andres synspunkter
|
Artikkel: Tradisjonelle lederfeil i krevende markeder ...beskriver årsak og virkning når ledere ikke takler presset som oppstår i vanskelige tider og utvikler destruktiv ledelse. |
Du
har en leder i ledergruppen din som gjør tradisjonelle lederfeil. Gå
gjennom denne artikkelen sammen med lederen og krev at vedkommende
etablerer en feedbacksløyfe som også leser artikkelen og som får
anledning til å gi anonyme tilbakemeldninger. Dette utløser i første
omgang en "ta-seg-sammen-effekt" som gjerne holder i et par måneder.
Gjenta deretter øvelsen med feedbacksløyfen og tilby deretter ledere et
krevende coachingprogram.
|
Artikkel: For store utfordringer?
....viser hva topplederen kan gjøre hvis han føler at det å løfte
målene ytterligere, skaper betydelige og uønskede stressbelastninger.
Innholdet i artikkelen er like relevant i de tilfeller hvor topplederen
ikke har nødvendig tillit ved allerede eksisterende mål. |
Følg anvisningene i artikkelen.
|
|
|
|
|
|
|
|