|
|
|
|
|
Modul 1: Misjonen, hvordan den oppstår og hva den kan inneholde
|
Misjon fra latin: missio, «å sende». Det er en aktivitet som gjennomføres for å øke utbredelsen av et budskap eller et konsept og aktiviteten gjennomføres med et engasjement og en utholdenhet, som inspirerer andre.
En misjon er en overordnet beskrivelse av hva selskapet har bestemt seg
for å gjøre og ikke en beskrivelse av hva det vil oppnå med det det
gjør. Kvaliteten på en misjon, bestemmes av i hvilken grad mennesker i
og utenfor selskapet vil delta i misjonen, når de ser andre gjøre det som misjonen sier.
En fremragende misjon, er en misjon som sikrer selskapet maksimal
økonomisk og praktisk støtte i samfunnet gjennom det som samfunnet ser
at selskapet gjør.
Tabellen nedenfor inneholder videoer og artikler som beskriver alle
viktige omstendigheter og forutsetninger for valg av en god misjon
Vidoene og artiklene i programmet nedenfor, får du tilgang til etter at du har kjøpt et medlemsskap. Klikk her... |
Det du vil oppnå
|
Videoer og artikler
|
Slik gjør du det
|
Du vil ha en misjon som alle lever med stolthet og utholdenhet.
Du vil ha en misjon som i merkbar grad bidrar til at selskapet fungerer som en magnet på kunder og medarbeidere.
|
Artikkel: Mediafanger og utnyttelse av energien i markedet ...en
misjon bør være i samsvar med langvarige trender eller behov i markedet. En misjon
bør bidra til å øke troverdigheten til en virksomhets visjon og
tilsammen bør visjon og misjon lede til utvikling av produkter og
tjenester som gir kundene en høy emosjonell merverdi.
|
|
Artikkel: CSR som spydspiss i strategiutvikling
...viser at holdningene som fører til den største verdiutviklingen i
selskaper, samtidig er holdningene som muliggjør den mest profesjonelle
praktiseringen av Corporate Social Responsibility. CSR er også den
aktiviteten (misjon) som i størst grad kan bidra til at selskaper
vinner sympati i markedet.
|
Still følgende spørsmål:
Hvilke hendelser i markedet er det som viser at vi har vunnet sympatien til markedet?
På hvilken målbar måte påvirker disse hendelsene lønnsomheten vår?
Kan vi si at samfunnet har overtatt salget av våre produkter og tjenester?
Hvor gode
må disse svarene være for at vi skal kunne si at vi har en
konkurransekraft som på sikt kan gjøre oss prisbestemmende i vår
bransje?
Kan vi finne utviklingsretninger, som fører til at
markedet ser på alle våre aktiviteter, alternativt x % av våre
aktiviteter som praktisering av samfunnsansvar?
|
Artikkel: Mediafanger og utnyttelse av energien i markedet ...en
misjon bør være i samsvar med langvarige trender eller behov i markedet. En misjon
bør bidra til å øke troverdigheten til en virksomhets visjon og
tilsammen bør visjon og misjon lede til utvikling av produkter og
tjenester som gir kundene en høy emosjonell merverdi.
|
Still følgende spørsmål til selskapet og vurder svarene på bakgrunn av innholdet i artikkelen.
Hvor ofte omtales selskapets visjon av kunder på en anerkjennende og interessert måte?
Hvor ofte angir søkere til lederstillinger visjonen som medvirkende årsak til at de søker en stilling i selskapet?
Hvor ofte får selskapet anerkjennende redaksjonell omtale i media?
|
Artikkel: Vekstmaskinen MIPS og teppeprodusenten Interface Inc.
Historiens sterkest markedssignal kommer fra miljøet. Det er et signal
om dramatisk mye bedre utnyttelse av råvarer og menneskelige ressurser.
Teppeprodusenten Interface Inc. har tatt dette signalet alvorlig og
oppnådd store lønnsomhetsforbedringer. Selskapet har funnet en misjon
på området miljø og råvare- og energiforbruk.
|
Undersøk hvordan selskapet kan bidra til å redusere de ubalansene i samfunnet, som samfunnet er sterkest opptatt av. Undersøk hvordan selksapets bidrag på dette området kan øke selskapets lønnsomhet - helst med kontinuerlig stigende effekt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|