Modul 1: Misjonen, hvordan den oppstår og hva den kan inneholde

  Misjon fra latin: missio, «å sende». Det er en aktivitet som gjennomføres for å øke utbredelsen av et budskap eller et konsept og aktiviteten gjennomføres med et engasjement og en utholdenhet, som inspirerer andre.
En misjon er en overordnet beskrivelse av hva selskapet har bestemt seg for å gjøre og ikke en beskrivelse av hva det vil oppnå med det det gjør. Kvaliteten på en misjon, bestemmes av i hvilken grad mennesker i og utenfor selskapet vil delta i misjonen, når de ser andre gjøre det som misjonen sier. En fremragende misjon, er en misjon som sikrer selskapet maksimal økonomisk og praktisk støtte i samfunnet gjennom det som samfunnet ser at selskapet gjør.

Tabellen nedenfor inneholder videoer og artikler som beskriver alle viktige omstendigheter og forutsetninger for valg av en god misjon

Vidoene og artiklene i programmet nedenfor, får du tilgang til etter at du har kjøpt et medlemsskap. Klikk her...


Det du vil oppnå
Videoer og artikler
Slik gjør du det


Du vil ha en misjon som alle lever med stolthet og utholdenhet.

Du vil ha en misjon som i merkbar grad bidrar til at selskapet fungerer som en magnet på kunder og medarbeidere.


 
 
 
 
Artikkel: Mediafanger og utnyttelse av energien i markedet ...en misjon bør være i samsvar med langvarige trender eller behov i markedet. En misjon bør bidra til å øke troverdigheten til en virksomhets visjon og tilsammen bør visjon og misjon lede til  utvikling av produkter og tjenester som gir kundene en høy emosjonell merverdi.

Artikkel: CSR som spydspiss i strategiutvikling ...viser at holdningene som fører til den største verdiutviklingen i selskaper, samtidig er holdningene som muliggjør den mest profesjonelle praktiseringen av Corporate Social Responsibility. CSR er også den aktiviteten (misjon) som i størst grad kan bidra til at selskaper vinner sympati i markedet.
Still følgende spørsmål:
Hvilke hendelser i markedet er det som viser at vi har vunnet sympatien til markedet?
hvilken målbar måte påvirker disse hendelsene lønnsomheten vår?
Kan vi si at samfunnet har overtatt salget av våre produkter og tjenester?
Hvor gode må disse svarene være for at vi skal kunne si at vi har en konkurransekraft som på sikt kan gjøre oss prisbestemmende i vår bransje?
Kan vi finne utviklingsretninger, som fører til at markedet ser på alle våre aktiviteter, alternativt x % av våre aktiviteter som praktisering av samfunnsansvar?
Artikkel: Mediafanger og utnyttelse av energien i markedet ...en misjon bør være i samsvar med langvarige trender eller behov i markedet. En misjon bør bidra til å øke troverdigheten til en virksomhets visjon og tilsammen bør visjon og misjon lede til  utvikling av produkter og tjenester som gir kundene en høy emosjonell merverdi.
Still følgende spørsmål til selskapet og vurder svarene på bakgrunn av innholdet i artikkelen.
Hvor ofte omtales selskapets visjon av kunder på en anerkjennende og interessert måte?
Hvor ofte angir søkere til lederstillinger visjonen som medvirkende årsak til at de søker en stilling i selskapet?
Hvor ofte får selskapet anerkjennende redaksjonell omtale i media?
ArtikkelVekstmaskinen MIPS og teppeprodusenten Interface Inc.
Historiens sterkest markedssignal kommer fra miljøet. Det er et signal om dramatisk mye bedre utnyttelse av råvarer og menneskelige ressurser. Teppeprodusenten Interface Inc. har tatt dette signalet alvorlig og oppnådd store lønnsomhetsforbedringer. Selskapet har funnet en misjon på området miljø og råvare- og energiforbruk.
Undersøk hvordan selskapet kan bidra til å redusere de ubalansene  i samfunnet, som samfunnet er sterkest opptatt av. Undersøk hvordan selksapets bidrag på dette området kan øke selskapets lønnsomhet - helst med kontinuerlig stigende effekt.
 

Copyright 2007 by Tipping Point Methodology Terms Of Use Privacy Statement